تنها متغیر با ارزش

سلام!

در این پست قصد دارم که راجع به دیدگاه‌های خودم و موضوعی که همیشه بهش فکر می‌کنم بنویسم. شاید برای این فکرهایی که دارم جواب‌های ساده‌ای وجود داشته باشه که ندونم(هنوز راستش نگشتم)، شاید اصلا اشتباه دارم به قضیه نگاه می کنم که باز هم نمی‌دونم. حتی چیز زیادی راجع به روابط فنی و اثبات‌های فیزیکی و ریاضی داستان نمی‌دونم. در ادامه قصد دارم که راجع به زمان بنویسم و خوشحال میشم که نظر شما رو هم بدونم.

ما انسان‌ها از وقتی که به دنیا میایم، همواره در حال پیشرفت، رشد و کمال هستیم. حرف زدن و راه رفتن رو یاد می‌گیریم، به مدرسه و دانشگاه میریم و اگه شانس بیاریم! شغلی پیدا می‌کنیم و سعی می‌کنیم زندگی خودمون را از طریق اون بگذرونیم. کار می‌کنیم که کسب درآمد کنیم، کسب درآمد می‌کنیم که آسایش داشته باشیم، و لذت ببریم.

اما چه چیزی باعث این لذت و آسایش میشه؟ 

جواب این سؤال یا حداقل جوابی که فکر می‌کنم درست باشه رو جلوتر راجع‌ بهش صحبت می‌کنم.

یه سوپر مارکت رو تصور کنید کنید که صاحبش هر چند روز یکبار میره  و جنس‌های مغازه‌اش رو تأمین می‌کنه و شما مشتری اون هستین و خرید‌های روزانه خودتون رو با مراجعه به اون انجام میدین. معلمی رو تصور کنید که هر روز به مدرسه میره و به شاگردهای خودش تدریس میکنه. توسعه‌دهنده نرم‌‌افزاری رو تصور کنید که در یک شرکت روی پروژه‌ای کار میکنه. همه این موارد و موارد دیگه‌ای که من ننوشتم بابت کاری که انجام میدن هزینه‌ای رو دریفات میکنن.

در نگاه اول اینطور به نظر میاد که همگی این اشخاص بابت خدمات مختلفی که ارائه می‌کنن هزینه دریافت میکنن. ولی به نظر من همه این دوستان دارن یک چیز رو می‌فروشن و اون هم زمان هست! صاحب سوپر مارکت زمانی رو به تأمین جنس‌های مغازش اختصاص میده و ما دیگه لازم نیست که برای خرید تک‌تک این جنس‌ها به محل‌های مختلفی مراجعه کنیم، در واقع هزینه‌ای که ما به صاحب اون سوپر مارکت می‌پردازیم، هزینه زمان اون هست. معلمی که هر روز به مدرسه میره و به شاگردهاش آموزش میده، در واقع زمانش رو در اختیار شاگردها قرار داده. توسعه‌دهنده نرم‌افزار  هم در واقع زمان خودش رو به توسعه پروژه‌ها اختصاص میده.

در واقع همه مشاغل و خدماتی که می‌تونیم نام ببریم به نوعی در حال فروش زمان هستن.

در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث لذت و آسایش میشه باید بگم که به نظر من زمانی آدم احساس لذت میکنه که حس کنه از وقتش داره درست استفاده می‌کنه.

چه چیزی باعث میشه که زمان تا این اندازه باارزش باشه؟

به نظر من چیزی که باعث میشه زمان خیلی باارزش باشه این هست که در حال‌حاضر عمر انسان محدود هست. و دقیقا همین محدودت هست که این ارزش رو به وجود آورده.

در نتیجه قدرتمندترین و ثروتمندترین آدم کسی هست که زمان بیشتری داره. یا حتی قدرتمندتر از همه اونا کسی هست که بتونه زمان رو کنترل کنه. این موضوع باعث شده که فیلم‌های علمی-تخیلی زیادی راجع به سفر در زمان و کنترل زمان ساخته بشه و حتی دانشمند‌های زیادی در موردش تحقیق کنن.

پس با این وجود به نظر من:

زمان تنها متغیر باارزش است.

و اگه کسی توی زندگیتون هست که قسمتی از زمانش رو بدون هیچ هزینه‌ای به شما اختصاص میده، دلیل خوبی هست برای این که شما احساس خوش‌بختی کنید.

 

شاد و سلامت باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − 3 =