معرفی کتاب ببخش و بگیر

سلام. در این پست راجع به کتاب ببخش و بگیر می‌نویسم. این کتاب نوشته آدام گرنت هست و نیویورک تایمز هم منتشرش کرده. این کتاب حدودا ۴۰۰ صفحه‌ای، پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز هست. در ایران توسط علیرضا خاکساران و سعید یار احمدی ترجمه شده و انتشارات آموخته هم اون رو منتشر کرده.

اما این کتاب راجع به چی صحبت می‌کنه؟

چرا و چگونه بخشنده‌ها به اوج موفقیت می‌رسند؟

این کتاب، آدم‌ها رو با استفاده از تحقیق‌ها و آزمایشات علمی و روان‌شناسی مختلف به ۳ گروه بخشنده، گیرنده و حساب‌گر تقسیم و ویژگی‌های هر گروه رو بیان می‌کنه و من هم سعی می‌کنم خلاصشون رو این‌جا بنویسم.

بخشنده‌ها چه کسانی هستند؟

در این کتاب منظور از بخشنده‌ها افرادی هست که به دیگران بدون این که انتظار جبران کمکشان را داشته باشند، کمک می‌کنند. این افراد، در محیط کار به همه کمک می‌کنند تا پیشرفت کنند و در واقع پیشرفت خود را در پیشرفت تیمشون می‌بینند.

این کتاب خود بخشنده‌ها و جالش‌هایی که با اونا روبرو میشن رو هم تقسیم‌بندی کرده و راه‌کارهایی رو ارائه داده که چطور بجای بخشنده‌ای توسری‌خور، بخشنده‌ای موفق باشند.

 گیرنده‌ها چه کسانی هستند؟

گیرنده‌ها افرادی هستند که همیشه از دیگران انتظار دریافت کمک دارند و به فکر پیشرفت و منافع شخصی خود هستند. این افراد ممکن است برای پیشرفت خود، شغل دیگران و همکار‌های خود را نیز به خطر بیاندازند.

حساب‌گرها چه کسانی هستند؟

در این کتاب منظور از حسابگر‌ها، افرادی هست که کمک کردن و دریافت کمک از دیگران را به عنوان یک معامله در نظر می‌گیرند و به نوعی حد وسط دو گروه قبل هستند. این افراد نه می‌توانند به‌طور کامل بخشنده و نه به‌طور کامل گیرنده باشند.

 

در کتابی که آقای آدام گرنت نوشته، می‌خوانیم که چطور می‌توان افراد گیرنده، بخشنده و حساب‌گر را از هم تشخیص داد. همچنین چطور با این که گیرند‌ها از بخشنده‌ها استفاده می‌کنند تا در بالای پله‌های موفقیت قرار بگیرند، تعداد بخشنده‌هایی که در بالای نردبان موفقیت ایستاده‌اند بیشتر است. در این کتاب همچنین راه‌کارهایی ارائه شده که در مواجه شدن با یک فرد گیرنده، چطور با رفتارهای اون مقابله کنیم.

یکی از جذابیت‌های این کتاب برای من، داستان‌های واقعی جالبی درباره شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذار دنیای امروز مثل جورج میر (یکی از نویسنده‌های مجموعه سیمپسون‌ها) و رید هافمن (یکی از مؤسس‌های لیندکدین) بود که چطور با بخشنده بودن، چنین جایگاه‌هایی رو پیدا کردند.

خلاصه که کتاب خوبی بودش و مطالعش رو پیشنهاد می‌کنم. از علیرضا هم تشکر می‌کنم که این کتاب رو بهم قرض داد.

 

شاد باشید.


پانوشت(ها):

  • با این که خیلی برام سخته، تصمیم گرفتم که تا همه کتاب‌هایی که این مدت خوندم رو این‌جا معرفی نکردم، کتاب جدیدی رو شروع نکنم!
  • React Native رو هم تا یه حد خوبی یاد گرفتم. امیدوارم بتونم باهاش پروژه‌های خوبی رو انجام بدم.
اشتراک‌گذاری

یک دیدگاه دربارهٔ «معرفی کتاب ببخش و بگیر»

  1. امید سعادت

    بخشنده بودن یکی از بزرگترین نعمت هایی هست که خداوند در اختیار انسان قرار داده.
    ممنون از معرفی کتاب به نظر خیلی کمک می کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =