معرفی کتاب کار عمیق

کار عمیق

قوانینی برای تمرکز در دنیای آشفته

فعالیت‌های حرفه‌ای انجام شده در حالت تمرکز کامل و بدون حواس‌پرتی که مهارت‌های شما را به حد اعلای خود می‌رساند.

برای ارزشمند ماندن در اقتصادمان، باید بر هنر یادگیری سریع مطالب پیچیده تسلط داشته باشید. این امر مهم، نیاز به کار عمیق دارد. اگر این توانایی را پرورش ندهید، به احتمال زیاد از پیشرفت‌های تکنولوژیک عقب خواهید ماند. صرف‌نظر از این که برنامه‌نویس کامپیوتر، نویسنده، بازاریاب، مشاور یا کارآفرین باشید، برای موفقیت، باید بهترین چیزهایی که می‌تواند را تولید کنید، امر مهمی که نیاز به عمیق بودن دارد. توانایی انجام کار به طور فزاینده‌ای در حال کمیاب شدن است و دقیقاً به صورت همزمان، توانایی عمیق شدن به طور فزاینده‌ای در حال ارزشمندتر شدن است. در نتیجه، افراد کمی گه این مهارت را پرورش می‌دهند و سپس آن را محور اصلی زندگی کاری خود قرار می‌دهند، پیشرفت کرده و متمایز خواهند ماند. این کتاب ابتدا شما را متقاعد می‌کند که فرضیه کار عمیق درست است، سپس آموزش می‌دهد چگونه از طریق تعلیم دادن مغز و تغییر عادت‌های کاری‌تان، کار عمیق را محور زندگی حرفه‌ای‌تان قرار دهید.

تصویر ۱: جلد کتاب زبان اصلی کار عمیق

چیزی که تا اینجا مطالعه کردید، نوشته پشت جلد کتاب کار عمیق بود. بعد از مدّت‌ها فرصت مناسبی پیدا کردم و تصمیم گرفتم که کتاب کار عمیق رو معرفی کنم. نویسنده این کتاب آقای کال نیوپورت (Cal Newport) هست و در ایران خانم ناهید ملکی اون رو ترجمه کرده و توسط نشر نوین هم منتشر شده.

درباره نویسنده (کال نیوپورت) به نقل از وب‌سایت ناشر (نشر نوین):

کال نیوپورت استاد علوم کامپیوتر دانشگاه جورج تاون است و در زمینه سیستم‌های توزیع شده تحقیق می‌کند. علاوه بر کارهای دانشگاهی، در زمینه تعامل بین فرهنگ و تکنولوژی نیز می‌نویسد.
کال نیوپورت تاکنون ۶ کتاب نوشته که آخرین آن‌ها، کتاب پرفروش «مینیمالیسم دیجیتالی؛ انتخاب یک زندگی متمرکز در یک جهان پر سروصدا» است. معروف‌ترین کتاب او یعنی کتاب «کار عمیق» از سال ۲۰۱۷ تاکنون، همواره مورد توجه و استقبال خوانندگان و منتقدین بوده است.
کارهای او که به بیش از ۲۵ زبان دنیا ترجمه شده، مورد توجه نشریه‌هایی مثل نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، واشینگتون پست، نیویورکر و اکونومیست قرار گرفته است.
کال نیوپورت بیش از ۱۰ سال است که دیدگاه‌ها و یافته‌هایش را در وبلاگ خود به آدرس calnewport.com منتشر می‌کند.
او طرفدار و مبلغ زندگی متمرکز و به دور از حواس پرتی‌های روزمره است، از مخالفان استفاده از شبکه‌های اجتماعی است و در نتیجه در هیچ شبکه اجتماعی حضور ندارد!

تصویر ۲: جلد ترجمه کتاب کار عمیق

به احتمال زیاد برای شما هم اتفاق افتاده که منتظر دوستی هستید و ایشون هنوز نرسیده. در این فاصله شما احتمالاً  گوشی خودتون رو بر میدارید و چرخی توی اینستاگرام می‌زنید و شاید توییترتون رو هم چک کنید تا دوستتون از راه برسه. خب باید به اطلاع شما برسونم که بر اساس این کتاب، این یک کار کم عمق هست و اگر شما به این‌جور کارها عادت کنید و قصد انجام دادن کارهای بزرگ و تأثیرگذار داشته باشید، این عادت‌ها اجازه چنین کاری را به شما نخواهند داد.

اجازه بدید که از زاویه دیگه‌ای به ماجرا نگاه کنیم. پس از کمی توجه و تحقیق متوجه خواهید شد که اغلب نویسنده‌ها و یا کسانی که کارهای بزرگی در زمینه‌های مختلف انجام انجام داده‌اند را به راحتی در رسانه‌های اجتماعی پیدا نمی‌کنید. برخی از آن‌ها فقط از ایمیل استفاده می‌کنند و حتی بعضی از آن‌ها همون ایمیل رو هم ندارند و برای ارتباط با اونا باید براشون نامه بنویسید. علتش هم اینه که اونا به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباط‌های مجازی بیش از اندازه، جلوشون را برای انجام دادن کارهای عمیق و ارزشمند می‌گیره. درواقع به این نتیجه رسیدن که استفاده نکردن از این فناوری‌ها نفع بیشتری در مقابل استفاده کردنشون به دنبال داره.

این که چطور این افراد مهارت‌های انجام دادن کار عمیق را پیدا می‌کنند و یا چه کارهایی باید انجام داد تا بتوان مثل اونا از زمان استفاده کرد، چیزی هست که در این کتاب بهش پرداخته شده که پیشنهاد می‌کنم که حتماً مطالعه کنید. در ادامه چند مورد در کتاب که توجه من رو جلب کرد رو این‌جا می‌نویسم و بقیشون رو هم شما می‌تونید در کتاب پیدا کنید.

قدرت پیاده‌روی را دست کم نگیرید!

چندجای این کتاب دیدم که بسیاری از افرادی که کار عمیق انجام می‌دهند، اغلب پیاده‌روی‌های نسبتاً طولانی انجام می‌دهند. این پیاده‌روی می‌تونه بین محل کار تا منزل و یا حتًی در هر زمان دیگه‌ای باشه. اما در این پیاده‌روی چه اتفاقی باید بیفته؟ خب قطعاً شما در این پیاده‌روی نباید اینستاگرام و توییتر خودتون رو چک کنید و در کل با شبکه‌های اجتماعی هم نباید سروکار داشته باشید و یا در واقع با هر فعالیت کم‌عمقی که باعث حواس‌پرتی شما میشه نباید کاری داشته باشید. خب تا اینجا فهمیدیم که چه کاری رو نباید انجام بدیم.

اما چه کارهایی رو باید انجام بدیم؟

شما باید در این پیاده‌روی، ذهن خودتون رو آزاد بذارید و روی کار عمیق و ارزشمندی که قصد انجام دادنش رو دارید و یا درحال انجام دادنش هستید، تمرکز کنید و از منظره‌های محیط و اطراف خودتون لذت ببرید. البته باید حواستون باشه که در مورد مسأله‌ای که قصد حل کردنش رو دارید، در حلقه‌های بی‌نهایت گیر نیفتید. چون پیش میاد که شما بارها و بارها به یک مسأله‌ای که شاید قبلاً حلش کردید شک می‌کنید و بهش برمی‌گردید و نباید اجازه بدبد که این پدیده، ذهن شما رو بیش از اندازه درگیر کنه.

«تنها ایده‌هایی که از طریق پیاده‌روی به دست می‌آیند، ارزش دارند.» نیچه

مورد بعدی که برای من جالب بود، در رابطه با مدیریت زمان برای انجام کار عمیق بود. به این صورت که شما لازم نیست به هر ایمیل و پیامی و در هر زمانی پاسخ بدید. فرض کنید که شما در دانشگاهی استاد هستید و ایمیل‌های زیادی دریافت می‌کنید. درگیری‌های ذهنی ناشی از برخی از این ایمیل‌ها می‌تواند شما را از انجام دادن کارهای مهم‌تر بازدارد. ۲ ایمیل زیر را در نظر بگیرید:

  1. سلام استاد، من دوست دارم گاهی اوغات برای بحث درمورد موضوع «الف» مزاحم شما شوم. آیا در دسترس هستید؟
  2. سلام استاد. من در پروژه‌‌ای که مطابق با موضوع «الف» است با استاد مشاورم پروفسور «ب» مشغول به کار هستم. آیا امکان دارد که در پانزده دقیقه آخر ساعت اداری، در روز پنجشنبه مزاحمتان شوم و جزییات بیشتری درباره آنچه قصد انجام آن را داریم، برایتان توضیح دهم و بررسی کنیم که آیا این پروژه، مکمل پروژه فعلی شما هست یا خیر؟

اگر شما استاد بودید، کدوم یکی از این ایمیل‌ها برای شما خوشایندتر بود و مایل بودید که به اون پاسخ بدید؟ (پاسخ عاقلانه، ایمیل شماره ۲ هست.) ایمیل شماره ۱ برای شما درگیری‌های ذهنی ایجاد میکنه. به این صورت که شما باید چک کنید که چه زمان‌هایی اون دانشجو می‌تونه با شما جلسه بذاره؟ با شما در چه رابطه با چه موضوعی کار داره؟ و پرسش‌های دیگه‌ای مثل این موردها ممکنه که برای شما ایجاد بشه و ذهن شما رو مشغول کنه و زمان شما رو بگیره. در نظر داشته باشید که اگر تعداد ریادی ایمیل به این صورت دریافت کنید و قصد داشته باشید که به همه اونا پاسخ بدین، زندگی و زمان شما مختل خواهد شد.

پس راه حل اینه که: افرادی که برای شما ایمیل ارسال می‌کنن رو مجبور به کار بیشتری (ارائه جزییات بیشتر و دقیق‌تر) کنید.

در نهایت هم پیام‌های اصلی کتاب این بود:

«کار عمیق ارزشمند است، کمیاب است، هدفمند است. عمیق کار کنید، سر رفتن حوصله‌تان را بپذیرید، رسانه‌های اجتماعی را ترک کنید، کم عمقی را کاهش دهید.»

 

شاد باشید.


پی‌نوشت(ها):

  • علی بندری در پادکست خوبش به نام «بی پلاس» یه اپیزود رو  به معرفی این کتاب اختصاص داده که خیلی مفصل‌تر و بهتر از من هم بهش پرداخته. پیشنهاد می‌کنم که حتماً بهش سر بزنید و گوشش بدین.
  • کتاب رو از اینجا می‌تونید تهیه کنید.
  • بعد از مدت‌ها، این اولین پست من در سال ۱۳۹۹ و ۲۰۲۰ هست.
  • زمانی که این مطلب رو می‌نویسم، دنیا درحال دست‌وپنجه نرم کردن با ویروس همه‌گیر کرونا (COVID19) هست.
  • حدود ۵ ماه پیش در آبان ۱۳۹۸ خیلی‌‌ها در کشور کشته شدن!
  • حدود ۳ ماه پیش پرواز ۷۵۲ به دلیل اشتباه انسانی مورد اصابت موشک قرار گرفت و ۱۷۶ نفر پرپر شدن!
  • در ۲ روز گذشته قیمت نفت از دلار کمتر شده!
  • امیدوارم امسال بتونم اینجا رو بیشتر بروزرسانی کنم.
اشتراک‌گذاری

2 فکر می‌کنند “معرفی کتاب کار عمیق

  1. علی

    شخصا نوشته هایت را دنبال می کنم و تا آخر می خوانم
    قلمت را دوست دارم و نوشته هات حس خوبی میده انگار که واقعا روبرو نشستی و داری در مورد موضوع مطلب ات صحبت می کنی
    کتاب های نشر نوین واقعا کتاب های خوبی برای مطالعه هستند و دید خواننده را نسبت به اتفاقات روز روشنتر می کنند هرچند که ترجمه اند ولی تو این گرونی کاغذ و قیمت کتاب واقعا ارزش خوندن را دارند.

    😉🍀

    1. پیمان برجوییان نویسنده

      باعث افتخار من هست علی جان. شما لطف داری به من.
      به امید روزی که یه مطلب مشترک باهم بنویسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − سه =