تفاوت دو مفهوم مدیریتی طرح کسب‌وکار و مدل کسب‌و‌کار

«طرح کسب‌و‌کار » یا «مدل کسب‌و‌کار »؟

تفاوت دو مفهوم مدیریتی طرح کسب‌وکار و مدل کسب‌و‌کار

در دنیای امروز، به علت رقابت تنگاتنگ میان کسب‌وکارهای مختلف، نیاز به آشنایی و به‌کارگیری مفاهیم مدیریتی کسب‌وکار، بیشتر از گذشته حس می‌شود.

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار موفق باشید حتما به نوعی با مفاهیم و اصطلاحات مدیریتی نظیر «طرح کسب‌وکار» و «مدل کسب‌وکار» درگیر بوده‌اید. در واقع فرقی نمی‌کند که شما درحال شناسایی استراتژی‌های افزایش فروش و بازاریابی خود، یا بررسی برگزاری یک قرعه‌کشی برای مشتربان خود باشید، برای رسیدن به موفقیت باید تمامی این تصمیم‌ها و استراتژی‌ها حول «طرح کسب‌وکار» و «مدل کسب‌وکار»تان باشد.

اما تفاوت این دو مفهوم برای آن‌ دسته از افرادی که از دور نگاهی به دنیای کسب‌وکار دارند و یا حتی تصمیم راه‌اندازی یک استارتاپ را دارند، ممکن است مشخص نباشد. به همین جهت بر آن شدیم تا آن‌ها را به زبان ساده در این‌جا بررسی کنیم.

طرح کسب‌وکار:

طرح کسب‌وکار سندی است که به‌طور کلی مشخص می‌کند کسب‌وکار شما چه کاری انجام می‌دهد و اهداف مالی و عملیاتی آن برای آینده و این‌که چطور می‌خواهد به این اهداف دست پیدا کند را مشخص می‌سازد

طرح کسب‌وکار خلاصه‌ای راجع به معرفی کسب‌وکار شما و اهداف آن ارائه می‌دهد. این خلاصه، توضیح کسب‌وکار شما و چگونگی رسیدن آن به موفقیت را شامل می‌شود. نام شرکت، نوع فعالیت، مکان شرکت و تاریخ شروع فعالیت می‌توانند یک بخش از این خلاصه و ارائه رزومه کسب‌وکار شما جهت افزایش اعتبار می‌تواند بخش دیگری از این خلاصه را دربر بگیرد. همچنین این طرح لیست محصولات، خدمات و استراتژی شما را دربر می‌گیرد. صاحبان کسب‌وکار با ارائه این سند می‌توانند تصویری از کسب‌وکار خود را به سرمایه‌گذاران و شرکای احتمالی ارائه کنند و توجه آن‌ها را جلب نمایند. 

مدل کسب‌وکار:


مدل  کسب و کار مشخص می‌کند که کسب‌وکار شما کجا و چطور کار خود را انجام می‌دهد

 

نحوه تولید محصول، نحوه ارائه خدمات، چگونگی ارائه خدمات پشتیبانی، چگونگی تحوبل محصولات به مشتری و چگونگی مدیریت انبار شرکت و به طوری کلی جزییات فعالیت‌ها و فرآیندهایی که کسب‌وکار شما را به اهداف مشخص شده در طرح کسب‌وکارتان می‌رسانند، مدل کسب‌وکار شما می‌باشند. و باید به این نکته توجه داشت که مدل کسب‌وکار، قلب طرح کسب‌وکار است.

نتیجه‌گیری:

 
طرح کسب‌وکار و مدل کسب‌وکار پویا هستند و در طول زمان تغییر می‌کنند. از اینرو برای کسب موفقیت، به مدیران و صاحبان کسب‌وکار همواره توصیه می‌شود که طرح کسب‌وکار و مدل کسب‌وکار خود را به صورت دوره‌ای مرور و اصلاح کنند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =