درباره تیم-مقدمه

سلام. در این سلسله پست قصد دارم که راجع به معضلی بنویسم که خودم چند سالی هست دارم باهاش دست‌و‌پنجه نرم می‌کنم. و این معضل هم چیزی نیست به جز تیم! عضو یک تیم خوب بودن یا تشکیل یک تیم خوب همیشه برای من چالش بوده و هست. در واقع تشکیل یک تیم با عملکرد خوب به این سادگی‌ها هم نیست که همه فکر می‌کنن. برای همین تصمیم گرفتم که درباره تیم تحقیق کنم و نتیجه رو به اشتراک بذارم. شما هم اگر منبع، مطلب و یا ایده‌ مرتبطی با این موضوع دارید خوشحال میشم اگر با من مطرحش کنید. (قطعا با اسم خودتون منتشر میشه)

یک باور رایج در مورد تیم این هست که شما افرادی رو می‌شناسید که در کار خودشون خیلی خوب و حرفه‌ای هستن و شما فکر می‌کنید که اگر اون‌ها رو در یک تیم دور هم جمع کنید، نتیجه میشه یک تیم خیلی قوی. ولی در واقعیت به دلیل‌های مختلف اغلب اوغات همچین اتفاقی نمی‌افته و این علت‌ها در واقع همون چیزی هست که این‌جا من قصد دارم بهشون بپردازم.

در این مجموعه پست منبع اول من کتاب: ۱۰ مقاله که درباره تیم باید خواند هست. این کتاب رو «Harvard Business Review» در آمریکا منتشر کرده. در ایران هم آقای «محمد تقی‌زاده مطلق» اون رو ترجمه و «نشر هنوز» هم منتشرش کرده. ممکنه که در مسیر نوشتن این مجموعه من از منبع‌های دیگه‌ای هم استفاده کنم و حتی نظر خودم رو هم در بعضی جاها بنوسیم.

۱۰ مقاله که درباره تیم باید خواند

ویکی‌پدیا تیم رو اینجوری تعریف می‌کنه:

یک تیم گروهی از افراد است که در ارتباط با هدف مشخصی گرد هم آمده‌اند. از تیم جهت انجام وظایفی که دارای پیچیدگی و قابل تقسیم به زیر وظایف ساده‌تر می‌باشند استفاده می‌شود. تیم‌ها به‌طور معمول دارای اعضایی هستند که با بر خورداری از مهارت‌های مکمل، سبب ایجاد هم افزایی در طی یک تلاش هماهنگ شده می گردند، به‌طوری‌که نقاط قوت هر عضو تیم به حداکثر و نقاط ضعف آن‌ها به حداقل رسانده می‌شود. اعضای تیم باید یاد بگیرند که چگونه به یکدیگر یاری رسانند، اعضای دیگر تیم را از پتانسیل‌های مثبت خود آگاه سازند و در نتیجه محیطی را فراهم سازند تا دیگر اعضای تیم بتوانند فراتر از محدودیت‌های فردی فعالیت نمایند.

فعلا از بحث‌هایی که در این محموعه راجع به اونا می‌نویسم، می‌تونم به آیتم‌های زیر اشاره کنم:

  • علم جدید ایجاد تیم‌های بزرگ
  • چرا تیم‌ها به نتبجه دلخواه نمی‌رسند؟
  • نظم تیم
  • ۸ راه برای ساختن تیم‌هایی که اعضا در آن مشارکت می‌کنند
  • قدرت پیروزی‌های کوچک
  • ایجاد هوش هیجانی در گروه‌ها
  • مدیریت تیم‌های چند فرهنگی
  • هنگامی که تیم‌ها نمی‌توانند تصمیم بگیرند
  • تیم‌های هنرمند
  • فایده‌های اختلاف در تیم‌های مدیریت

 

سعی من بر این هست که هر هفته یک قسمت رو منتشر کنم. امیدوارم نتیجه این کارم رفع این معضل و چالش باشه و برای همه مفید واقع بشه.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =